نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2545
-
الف
+

«پریور پرستویی»: خودم را هنرمند میدانم نه هنرپیشه

«پرویز پرستویی» در یک گفت‌وگو از آخرین وضعیت خود در عرصه بازیگری گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «پرویز پرستویی» بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون ایران، در یک گفت‌وگو از آخرین وضعیت خود در عرصه بازیگری گفت.

وی در پیوند با شهرت بازیگران مطرح کرد: به‌شخصه همیشه از ستاره بودن فرار کرده‌ام. نزدیک به چهار دهه می‌شود که کار می‌کنم اما با کلمه «سلبریتی» بیگانه هستم.

پرستویی ادامه داد: یک سال است که بیکار هستم اما بی‌اغراق بگویم دو هفته یک‌بار به من پیشنهاد بازی می‌شود. اما سعی می‌کنم انتخاب غلطی نکنم.

بازیگر سریال «آشپزباشی» در پایان عنوان کرد: در ایران بازیگر خوب بسیار است، «عزت‌الله انتظامی»، «علی نصیریان»، «جمشید مشایخی»، «محمدعلی کشاورز» و «داود رشیدی»، قاعده و قانون و شمایل یک هنرمند در آن‌ها جاری است. از لفظ هنرپیشه بدم می‌آید. فکر می‌کنم هنرپیشه مرده‌شور است. خودم را هنرپیشه نمی‌بینم و می‌خواهم هنرمند باشم. بنابراین باید از خودم هم به لحاظ اخلاقی و هم به لحاظ رفتاری حراست کنم.

«پرویز پرستویی» زاده 2 سرطان(تیر) ۱۳۳۴ خورشیدی بازیگر، آوازخوان و صداپیشه اهل ایران است.

وی موفق به دریافت نشان درجه یک گواهی‌نامه هنری گردیده‌ است و با دریافت 4 سیمرغ بلورین «بهترین بازیگر» نقش اول مرد از جشنواره فلم فجر ایران، در بین بازیگران ایرانی رکورددار است.

این بازیگر ایرانی فعالیت هنری اش  را از سال 1348 با اجرای نمایش در مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

پرستویی در سال ۱۳۶۲ اولین فعالیت خود را در سینما با «دیار عاشقان» آغاز کرد و در همان ابتدا مورد تحسین قرار گرفته و موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فلم فجر شد.

نقطه اوج پرویز پرستویی در سینمای ایران در سال ۱۳۷۶ برای بازی در فلم «آژانس شیشه‌ای» در نقش «حاج کاظم» بود. وی برای بازی در این نقش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فلم فجر و دیپلوم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فلم «یوگسلاوی» را در سال ۲۰۰۰ میلادی به دست آورد.

پرستویی در سال ۱۳۸۲ بار دیگر چشم‌ها را به سوی خود خیره کرد. بازی ماندگار او در نقش «رضا مارمولک» در فلم «مارمولک» از «کمال تبریزی» جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فلم فجر ۱۳۸۲ و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتمین جشن خانه سینما ۱۳۸۳ را برای او به ارمغان آورد.

وی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ در فلم‌های موفق «دوئل»، «بید مجنون»، «کافه ترانزیت» محصول مشترک فرانسه، ترکیه و ایران به ایفای نقش متفاوت پرداخت.
پرستویی در انتخاب مجموعه تلویزیونی گزیده کار بود. او اولین کار خود را در سال ۱۳۶۳ آغاز کرد. «امام علی(ع)»، «آوای فاخته» و «خاک سرخ» سه کار دیده شده وی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ بوده‌ است.

«زیر تیغ» در سال ۱۳۸۵ و «آشپزباشی» در سال ۱۳۸۸ ماندگارترین کارهای او در تلویزیون ایران به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

بازیگر نقش «اکبر عالی مقام» در سریال «آشپزباشی» را بیشتر بشناسید

 

فلم سینمایی «مطرب» با بازی «پرویز پرستویی» و «الناز شاکردوست» به سینما می‌آید

«پرویز پرستویی» به شایعات پیرامون پسرش واکنش نشان داد

 

ع ا

نظر شما
ارسال نظر